vrijdag 29 augustus 2008

Duo sporten

Afgelopen zondag stond er een lange duurloop op mijn programma. Programma is veel gezegd. Ik had "goesting in" en de "drive voor" een lange duurloop. Een dikke km of 20 of daar ergens in de buurt. Een goede voorbereiding voor de Médoc. Prima weer. Favoriete stek, de Lilse Bergen. 't Kon nie beter.
Tot ik na een km of 5 een fietser tegenkwam met zijn hond. En nog een fietser met hond en nog één... Ik die niet veel (niks) moet hebben van honden tijdens het lopen, daar ging mijn relaxed zondagloopje. Gelukkig hadden de fietsers hun hond aan de lijn. En wat opviel, hond en baasje waren in een strijd om samen zo snel mogelijk vooruit te komen. Bleek dat ik midden in een hondenrace terecht was gekomen. Bike-jöring noemen ze die sport. Een totaal onbekende sport voor mij.
Op de terugweg en na nog eens 12 km, weer van dat. Maar deze keer volgde baasje niet op een mountainbike, die mocht nu zelf meelopen met zijn hond.
Canicross is de sport, best te omschrijven als een bos-/veld-loop samen met je hond waarbij hond en loper aan mekaar vasthangen dmv een riem of een lijn. Belangrijk daarbij is dat de hond goed afgericht moet zijn. Die doet tenslotte het kopwerk en moet op aangeven van zijn loper het parkoers volgen.
Het is niet mijn gewoonte om tijdens een duurloop te stoppen. Voor deze keer heb ik een uitzondering gemaakt. Het was leuk om zien en horen hoe die honden hun loper vooruittrokken onder luide aanmoedigingen en instructies van hun baasje.
En natuurlijk zoals voor alle sporten, medailles voor het podium.
Een tip voor diegenen die vinden dat ze te traag vooruit komen : steek u in een gareel en gesp u vast aan een uit de kluiten gewassen hond. bulder de ziel uit uw lijf en laat u lopen of probeer dat toch, anders wordt het voortslepen. Gegarandeerd sneller ! Ze hebben me ook verteld dat de hond na de wedstrijd moest beloond worden. Ik ga nu blokjes Cote d'or puur meenemen naar de Eindhoven marathon voor mijnen 'jachthond'. Die is nogal kieskeurig, ik denk niet dat die van Bonzo brokjes moet weten.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik merk dat het africhten al resultaat oplevert. Met nootjes, aub.

Nan-c zei

Straffe sport! Ik zie zo af en toe wel eens iemand lopen of fiesten met de hond aan de leiband ernaast, maar ik wist niet dat dit ook een echte sport was met wedstrijden.

En wat jou tip betreft : wat mij nog sneller maakt, is een hond achter mij loslaten. Dan breek ik gegarandeerd alle records! (diegenen die mij al hebben horen gillen als we een loslopende hond tegenkomen, weten wat ik bedoel)

Sla je voorraad chocola al maar in, want ik weet dat uwen jachthond supergemotiveerd is - en dat zal achteraf zeker beloond moeten worden!