zaterdag 5 juli 2008

Turbokoeken


Enkele jaren geleden stond in het boekje van AC Herentals een recept voor Turbokoeken. Ik heb er gisteren gebakken en op de training laten proeven. De reacties waren positief, dus hierbij het recept:


Ingrediƫnten:

100 gram boter
halve koffielepel kaneel
halve koffielepel zout
2 tassen kandijsuiker
2 tassen bloem
2 tassen havermout
2 tassen muesli (of nog eens 2 tassen havermout)
2 eieren
rozijnen en gedroogde vruchten volgens smaak en gewenst turbo effect

Klop de eieren los en voeg de lopende of gesmolten boter toe. Meng de suiker en de bloem eronder. Voeg de andere ingrediƫnten toe en kneed goed tot er een homogeen vast en vrij droog deeg ontstaat. Maak hiervan schijfjes of balletjes of een andere vorm.
Breng de oven op 150 °C en laat 20 minuten bakken.

Mijn ervaring is dat het deeg zelf geen enkel probleem is. De "moeilijkheid" zit hem in het maken van een vormpje. Het deeg is vrij droog en plakkerig. Ik lig er niet met mijn handen in te woelen, maar ik meng de eieren, boter, suiker en bloem met een klopper. Daarna gebruik ik een stevige spatel om de havermout en muesli en rozijnen eronder te mengen.

Ik leg bakpapier op de bakplaat en neem 2 soeplepels. Met de ene soeplepel schep ik deeg, met de andere soeplepel duw ik het deeg eraf, op de bakplaat.

Als de koekjes na het bakken nog niet hard aanvoelen, is dat geen probleem. Efkes laten afkoelen en dat komt in orde!
Smakelijk! Euh....ik bedoel "kali oreksi"!

1 opmerking:

johan zei

Sandy

die koekjes waren verschrikkelijk lekker

zo mag je ons nog wel eens verrassen op training
:)