vrijdag 16 mei 2008

Muziek als voorbereiding

Goede prestaties vergen een goede voorbereiding. Dus ben ik eens aan het kijken geweest welke muziek we meenemen naar Brussel. De schrik is zo groot dat ik zelfs bereid ben om – naast de goede muziek - brol te zetten op mijn MP3. Het doel heiligt de middelen, zei Macchiavelli. Muziek die ik nooit zou kiezen, maar die wel een vinnig tempo heeft. Uiteindelijk moet de muziek enkel de aandacht afleiden van longen die op springen staan en benen die niet meer willen. En in het beste geval blokkeert hij de hersenspinsels die roepen om trager te gaan of zelfs efkes te stoppen. Oh nee, dat gaan we niet doen, hé, STOPPEN DOEN WE NIET. Zelfs al moeten we kruipen op de Tervurenlaan, stoppen doen we niet!

  • De mannen van Sunrise Avenue begrijpen mij helemaal: “I ain’t more than a minute away from walking” dreigen ze in Fairytale gone bad. But I ain’t gonna walk!
  • Linda van Milk Inc. zingt “I’m gonna run run as fast as I can!”. Ik ook, meiske, ik ook. Toch proberen.
  • She’s so hiiiiiiigh, zingt Kurt Nilsen. Zing ik ook als ik boven op de Tervurenlaan ben aangekomen.

Ik weet zeker dat een niet-lopende lezer zich afvraagt wat een mens bezielt om aan zo’n wedstrijd mee te doen, als je er zo’n schrik voor hebt. Een loper daarentegen weet waarover ik het heb. De zenuwen de week ervoor, de zware trainingen in regen, wind en zon, de onzekerheid vlak voor de start, het afzien onderweg, zweet dat in je ogen prikt, je dijspieren die als beton aanvoelen na een klim, je hart dat je in je hoofd voelt kloppen, maar dan… als de doelstelling gehaald wordt…. Het onbeschrijfelijke gevoel van yes, yes, yes, I did it! De roes van de overwinning op jezelf. Zalig gewoon.
Zoals Irene Cara zingt: (dansen is in dit geval lopen)

What a feeling

Bein's believin'

I can have it all,

now I'm dancing for my life

Take your passion

And make it happen

Pictures come alive,

you can dance right

Through your life


Rest mij enkel nog deze week te bidden tot Jezus, Maria en Jozef en dat het op 25 mei geen 30 graden is. Zelfs geen 20. Voor mijn part regent, hagelt of sneeuwt het, zolang de koperen ploert zich maar niet laat zien.


Om af te sluiten, een mooie tekst van mijn all time favourite, Bruce Springsteen, uit één van zijn beste nummers, Badlands:


Lights out tonight, trouble in the heartland.

Got a head-on collision, smashin' in my guts man.

I'm caught in a crossfire that I don't understand.

But there's one thing I know for sure girl:

I don't give a damn for the same old played out scenes

I don't give a damn for just the in-betweens.

Honey I want the heart, I want the soul, I want control right now.

You better listen to me baby:

Talk about a dream; try to make it real.

You wake up in the night with a fear so real.

You spend your life waiting for a moment that just don't come.

Well don't waste your time waiting

Badlands

you gotta live it every day

Let the broken hearts stand

As the price you've gotta pay

We'll keep pushin' till its understood

And these badlands start treating us good

Geen opmerkingen: