maandag 5 maart 2012

Seniorencross in Betekom

Voor de laatste test voor het Belgisch Kampioenschap in Oostende trok een kleine DALse delegatie naar het Brabantse Betekom. Van onze senioren kwamen Wouter Vermonden, Dennis Vervloet en ikzelf (Juan Verbruggen) aan de start. Lander Sels spaart zich met het zicht op het BK en Tom Van Gestel geniet nu van zijn welverdiende vakantie. Voor Wouter zou het de laatste cross van zijn korte seizoen zijn, Dennis en ik komen nog in actie op de Oostendse heuvels. Onze motivatie was voor deze cross ook niet min: de winnaar kreeg immers een som van €300 toegestopt, een mooi extra'tje in tijden van crisis...
Terug naar het realiteit: die €300 zouden waarschijnlijk naar ene Atelaw Bekele gaan, de huidige Europese kampioen en regerend Belgisch kampioen veldlopen. Tijdens de opwarming konden we hem al aan het werk zien, en tijdens de wedstrijd zouden we hem ook nog bezig zien, zij het enkele lussen verder.
Met die lussen maakten we kennis tijdens de opwarming/verkenning. De organisatie had op zo weinig mogelijk plaats een zo lang mogelijk parcours gemaakt. We kregen 6 ronden van ongeveer 1400 meter voor onze kiezen,in totaal zo'n 8.5 km, doorspekt met een heel arsenaal bochten, lussen en een zandbak waar we 3 keer per ronde door moesten. Bovendien begon het voor onze start ook nog eens te regenen, zodat de bochten tot een glibberig en modderig geheel werden herschapen.
Precies om 15.10u werd dan de seniorenwedstrijd op gang geschoten. Ik startte als enige op de tweede lijn, maar schoof tijdens de start goed mee. Wouter en Dennis bleven zelfs even langs Bekele's zijde lopen, maar moesten hem al snel laten gaan. In de eerste ronde was er van een echte afscheiding nog niet echt sprake, ik zag Wouter en daarvoor Dennis nog vrij goed lopen, maar naarmate de wedstrijd vorderde, en ik niet al het kopwerk van mijn groepje voor mijn rekening wou nemen, liepen ze verder en verder weg. Gelukkig kon ik ook hun wedstrijd haarfijn volgen in de vele lussen. Zo liepen we in 1 van de volgende ronden alledrie samen in de zandbak: Dennis op de laatste strook, Wouter op de middelste en ikzelf op de eerste. Tijdens het lopen heb ik ook heel Bekele's levensverhaal kunnen volgen, omdat de speaker dat zeer uitgebreid en gedetailleerd uit de doeken heeft gedaan. Over de wedstrijd van Wouter en Dennis kan ik kort zijn: Beiden liepen ze zeer goed, Dennis snel vertrekkend en een constant tempo onderhoudend, Wouter heel de tijd versnellend. Op het einde werd het nog spannend omdat Wouter bijna tot in het zog van Dennis geraakte.
Ik liep heel de tijd vrij constant, en had me comfortabel in een groepje genesteld. Toen ik me in de 3e ronde goed voelde, besloot ik dat het tijd was om aan de boom te schudden. Zo slaagde ik erin de groep te verkleinen van 6 naar 3 atleten, om tenslotte in de voorlaatste ronde, na nog een extra versnelling en dankzij de talloze aanmoedigingen van aan de zijlijn, alleen over te blijven. Zo kwam ik als 17e over de meet, net geen anderhalve minuut achter Wouter, die 12 werd, en Dennis, die nog 3 seconden rapper 11e werd. Bekele was 3 minuten eerder op zijn dooie gemak 1e geworden met een duizelingwekkend gemiddelde van meer dan 21 km/u. Dennis en Wouter liepen zich met deze knappe prestatie in de geldprijzen, terwijl ik genoegen mocht nemen met een gereedschapskistje!
Volgende week zullen de kaarten nog een laaste keer dit seizoen geschud worden, ditmaal tussen Lander, Dennis en ikzelf, op het Belgisch Kampioenschap in Oostende.

3 opmerkingen:

Leo zei

mooi verslag maar vooral weer een mooie wedstrijd
Proficiat

Guy zei

Een gesmaakt verslag Juan! Soigneer je voor zondag, dan kan je nog eens flink aan de boom schudden :-)

Luk zei

Juan,

Heel fijn dat de blog door iedereen wordt bijgewerkt, zo blijft iedereen op de hoogte van jullie prestaties.
Proficiat en succes aan alle Dallers zondag