maandag 29 september 2008

Op verkenning naar Eindhoven

Enkele weken geleden bracht Luk het idee naar voor om de halve marathon van Eindhoven ter plaatse te gaan verkennen. Hij had bericht gehad van de organisatie dat een verkenningsloop op hetzelfde parcours als de halve marathon en onder begeleiding van motards en bezemwagen zou doorgaan op zondag 28/09 om 8u30. Iedereen was welkom.

Dat leek mij een goed idee. Zo konden we eens zien hoe het gesteld was met onze conditie. Er waren nog geïnteresseerden om mee te rijden waaronder Nicky en Isabelle.

Een matchke zaalvoetbal heeft Luk doen afhaken. Zaterdagavond kreeg ik nog laat telefoon van Isabelle of ik het nog zag zitten om met haar alleen naar Eindhoven te rijden.
Natuurlijk wel !

Zondagmorgen zijn we stipt om 7u00 vertrokken op de carpoolparking te Zoersel. Het is koud (3°) en rustig op de weg. We zijn beiden benieuwd wat ons te wachten staat. Tijdens onze rit naar Eindhoven vertelde Isabelle dat de Dallers uitstekend hadden gelopen in Halle-Zoersel. Proficiat aan alle deelnemers.

Omstreeks kwart voor acht kwamen we toe in Eindhoven: er was niemand te zien, de straat lag vol blikjes, plastiek bekers, papier en andere vuiligheid. Waarschijnlijk zaten we in de uitgaansbuurt. De kuisploeg van ’t stad was zojuist begonnen met de opruimingswerken.

De auto geparkeerd en te voet naar café ’t Lempke, startplaats van de verkenningsloop.

Tegen 8u30 waren er een 300 à 400 lopers aanwezig en werd de start gegeven. De eerste tien kilometer bleven we samen aan een rustig (?) tempo van ongeveer 10 km/u. Daarna kom ieder zijn eigen weg gaan. Enkele motards hielden op de kruispunten het verkeer tegen zodat we ons tempo konden blijven behouden.

Nà ongeveer 7 km zaten we in de achterste gelederen. De bezemwagen was nabij. Navraag leerde ons dat de verkenningsloop bijna uitsluitend wordt bevolkt door echte fanatiekelingen. Zijn wij dat ook ? Waar zijn we nu weer aanbeland, denk je dan.

Toch bleven we ons tempo goed aanhouden. Na 1 uur hadden we 10,2 km gelopen. Hartslag was onder controle. Prima weer: zon, nog frisjes en windstil.

Het parcours (in asfalt/betondallen/klinkerverharding) is vlak, vlak en en nog eens vlak, een enkele viaduct niet te na gesproken. Dat valt goed mee.
Onderweg zie je rijen identieke woningen of woonblokken, brede fiets- en voetpaden. Het stadion van PSV is de moeite. De psychiatrie van Eindhoven zijn we ook gepasseerd. Als je het onderweg niet meer ziet zitten, kan je daar naar rechts afdraaien. Wij zijn echter niet binnen geweest.

Aan kilometer 18 ligt de eindstreep op enkele honderden meters. We worden echter nog een heel eind rond gestuurd. Tussen kilometer 17 en 19 zakt ons tempo wel wat. Geen nood: het is maar een verkenning. De laatste kilometer gaat het weer prima. Isabelle is in vorm (zie ook haar tijd op de 5 km in Halle-Zoersel).
We arriveerden in een tijd van 2u07 en waren zeer opgetogen en content.

Dit had ik niet verwacht. Het schema van Sandy dat we volgen zit goed in mekaar. Een tijd van rond de 2 uur is haalbaar mits goede weersomstandigheden en een goede gezondheid.

In café ’t Lempke was er koffie, thee, broodjes, fruit, enz. en dat alles gratis voor niks. Binnen twee weken worden er duizenden mensen verwacht. Veel muziek en orkestjes onderweg. Een optimale sfeer wordt onder 100 % staatswaarborg gegarandeerd.

Het gaat echt wel leuk worden in Eindhoven.

Dirk

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Als ik het alleen nog maar lees, krijg ik al een knoop in mijn buik. En het is nog meer dan 10 dagen van kant...Wel een opsteker dat jullie het parcours als makkelijk hebben ervaren. In geval van nood kan ik onderweg nog naar rechts afdraaien :-)
Echte fanatiekelingen? Zo hoor je het eens van een ander!

Anoniem zei

Dirk en Isabelle,

Fantastische prestatie en dit was nog maar een training.

Wanneer ik dit allemaal lees, verwens ik het potje zaalvoetbal van 14 dagen geleden. Heb mij nu voorgenomen om mij na herstel niet meer aan te bieden in de zaalvoetbalcompetitie, doch eens het zover is, en de ploeggenoten aan mijn mouw komen trekken, zal ik weer moeilijk kunnen weigeren.

Gelukkig lees ik dat alles bij iedereen meevalt. Ik ga er dan ook vanuit dat dit de eerste maar zeker niet de laatste halve marathon zal zijn die jullie lopen, zodat ik er bij de volgende wel bij kan zijn.

Dacht dat ik er nu wel over was, maar wanneer ik dit weer lees.

Ondanks alles, zal ik toch de grootste supporter zijn.

dirk zei

Op de website van de marathon Eindhoven
http://www.marathoneindhoven.nl
vind je meer informatie over de verkenningsloop van 28 september met foto-album.
Zie vooral foto 28 waar de bezemwagen ons op de hielen zat en foto 69 waarbij de wagen niet meer te zien was.